“Achter alles wat kunst is, steekt een verhaal. Een verhaal is het begin van alles. Bij het maken van kunst, ontstaan woorden om deze kunst uit te leggen of te begrijpen.
Een verhaal is een kunstuiting op zich, het is iets waarin kinderen meer aanbod en vooral oefening in mogen krijgen. Om hun eigen fantasie op te wekken, nieuwe woorden te leren en te gebruiken en meer zelf te verzinnen en te vertellen, in plaats van alles voorgeschoteld te krijgen…”
Lees meer
Irina Hoffer is verhalenverteller, presentatiecoach en gebarentolk. Ze biedt verschillende lessen aan waarin het vertellen van een verhaal centraal staat.
Van vertellen naar presenteren:
In een aantal sessies leren de kinderen waar ze op kunnen letten als ze iets willen presenteren voor de klas.
Dat gaat via ontspannen verhalen vertellen aan elkaar, naar vertellen in een groepje, naar vertellen voor de klas.
Er wordt gekeken naar de vijf pijlers van presenteren:
– het verhaal
– lichaamshouding
– stem
– mimiek
– betekenisvolle gebaren
Handig voor een boekpresentatie, spreekbeurt of projectpresentatie.
Introductie in de Nederlandse gebarentaal:
In deze workshop leren de kinderen de eerste bruikbare gebaren uit de Nederlandse gebarentaal.
Dit is leuk en drempelverlagend. Na deze workshop kunnen ze een beetje gebaren met een doof persoon. Tegelijkertijd krijgen ze tips hoe je het beste om kan gaan met een doof persoon.
De workshop kan als losse les én als module ingezet worden. Bij de module, officieel de cursus NGT AB1, krijgen de kinderen aan het einde een certificaat.
Beide workshoppen zijn naast het basisonderwijs ook geschikt voor het voortgezet onderwijs.